23.04.2020. Српски језик. Лекција бр. 27. Други разред.


ВЕТАР СЕЈАЧ

Мира АЛЕЧКОВИЋ

      Другари, данас смо гледали час који говори о једној веома лијепој пјесмици „Ветар сејач“. Пјесмицу је написала Мира Алечковић.

      Презентацију за овај час можете да погледате на овом линку:

Српски језик_2. разред_23_4_2020.

      Ово је једна од њајљепших пјесама Мире Алечкович. То је једна весела пјесма и она треба да се доживи исто као и прољећни вјетар сијач. То није онај вјетар који руши све пред собом. Тај вјетар је извор живота. То је вјетар који разноси разно сјеме и помаже да свако прољеће буде расцвјетано.

      Зато се ова пјесма чита час гласно, час тихо, час брзо, час споро исто онако како и вјетар у прољеће често дува.

Задатак 1: Послушајте тонски запис који сам вам послао.

Задатак 2. Послушајте како то рецитују прави рецитатори (глумци) на линку:

„Мира Алечковић“ Ветар Сејач

Задатак 3: Прочитајте пјесмицу „Ветар сејач“ која се налази у „Читанци за 2. разред Основне школе“ на страни 24. 

Vetar sejač

Задатак 4: Вјероватно има и неких непознатих ријечи. Прочитајте значење појединих ријечи које се налазе на истој страни у „Читанци“.

Nepoznate riječi

      Сада можемо да разговарамо о пјесми. Поставићу вам неколико питања, а ви на њих усмено одговорите потпуним реченицама. Не треба још ништа да пишемо!

  • Како вјетар може да сије цвијеће? Шта он заправо ради?

  • Да ли си икада држао маслачак са сазрелим сјеменом и дувао у њега? Вјерујем да јеси. Шта се дешава са оним сјеменкама које су причвршћене за бијеле „падобранце“?

  • Вјетрови могу да буду различити. Како си ти доживио овај вјетар?

  • Пјесникиња каже да он дува као луд, али Неда се није уплашила. Зашто се Неда није уплашила?

  • Шта је Неда у задњој строфи пожељела вјетру? Зашто?

      На основу ових неколико питања, можемо ли да закључимо шта је тема ове пјесме?

Тема ове пјесме је: Радост прољећу које нам доноси нови живот. Буђење природе. Стварање и сијање сјемена из кога ће да никну нове биљке, ново цвијеће, нови живот.

Задатак 5. Напишите наслов и име писца у свеску. Испод наслова преписаћемо прву строфу пјесме, а затим ћемо написати и тему пјесме.

Ветар сејач

Мира Алечковић

 

                Ветар дува као луд,/

                а Неда се смеје.//

                Мама каже: // Он сад свуд

                путем цвеће сеје.//

 Тема: Радост прољећу које нам доноси нови живот. Буђење природе. Стварање и сијање сјемена из кога ће да никну нове биљке, ново цвијеће, нови живот.

 

Задатак за самосталан рад:

У „Читанци“ означити паузе у пјесмици овако како сам и ја означио. Урадите то са једном, односно двије усправне линије. Ја овдје нисам могао то да урадим усправним, па су ми добро дошле и косе линије. 🙂

/ – кратка пауза

// – дужа пауза

Када означите паузе, прочитајте неколико пута пјесмицу поштујући означене паузе.

Ветар сејач

Мира Алечковић

 

                Ветар дува као луд,/

                а Неда се смеје.//

                Мама каже: // Он сад свуд

                путем цвеће сеје.//

 

                Дограбио семење

                са ливаде зелене

                и носи по зраку.//

 

                Распукао блончић

                жутоме маслачку.//

 

                Булкама је отео

                ситно црне семе.//

                Сеје, // сеје, // ливаде

                да буду зелене.//

 

               Ветар дува као луд,/

               а Неда се смеје.//

              -Нека му је срећан пут

               када цвеће веје.//

 

      Сада када сте све лијепо означили исправите задњу ријеч у задњем стиху, задње строфе. Треба да буде ВЕЈЕ, а не сеје.

Задатак: Читајте пјесмицу наглас, слушајте тонски запис неколико пута. Уживајте у читању!

      Ми ћемо сутра да наставимо разговарати о овој пјесмици, онако како смо научили. Анализираћемо строфу по строфу и одређивати пјесничке слике.

      До сутра размислите: За шта кажемо да веје (вије)? Како то може цвијеће да веје (вије)?

Помоћ: Погледај значење ријечи „веје“ у непознатим ријечима!

 

 

 

 

 

 

 

 

Овдје ми нешто напиши