ВЕТАР СЕЈАЧ
Мира АЛЕЧКОВИЋ
Другари, данас смо гледали час који говори о једној веома лијепој пјесмици „Ветар сејач“. Пјесмицу је написала Мира Алечковић.
Презентацију за овај час можете да погледате на овом линку:
Српски језик_2. разред_23_4_2020.
Ово је једна од њајљепших пјесама Мире Алечкович. То је једна весела пјесма и она треба да се доживи исто као и прољећни вјетар сијач. То није онај вјетар који руши све пред собом. Тај вјетар је извор живота. То је вјетар који разноси разно сјеме и помаже да свако прољеће буде расцвјетано.
Зато се ова пјесма чита час гласно, час тихо, час брзо, час споро исто онако како и вјетар у прољеће често дува.
Задатак 1: Послушајте тонски запис који сам вам послао.
Задатак 2. Послушајте како то рецитују прави рецитатори (глумци) на линку:
„Мира Алечковић“ Ветар Сејач
Задатак 3: Прочитајте пјесмицу „Ветар сејач“ која се налази у „Читанци за 2. разред Основне школе“ на страни 24.
Задатак 4: Вјероватно има и неких непознатих ријечи. Прочитајте значење појединих ријечи које се налазе на истој страни у „Читанци“.
Сада можемо да разговарамо о пјесми. Поставићу вам неколико питања, а ви на њих усмено одговорите потпуним реченицама. Не треба још ништа да пишемо!
-
Како вјетар може да сије цвијеће? Шта он заправо ради?
-
Да ли си икада држао маслачак са сазрелим сјеменом и дувао у њега? Вјерујем да јеси. Шта се дешава са оним сјеменкама које су причвршћене за бијеле „падобранце“?
-
Вјетрови могу да буду различити. Како си ти доживио овај вјетар?
-
Пјесникиња каже да он дува као луд, али Неда се није уплашила. Зашто се Неда није уплашила?
-
Шта је Неда у задњој строфи пожељела вјетру? Зашто?
На основу ових неколико питања, можемо ли да закључимо шта је тема ове пјесме?
Тема ове пјесме је: Радост прољећу које нам доноси нови живот. Буђење природе. Стварање и сијање сјемена из кога ће да никну нове биљке, ново цвијеће, нови живот.
Задатак 5. Напишите наслов и име писца у свеску. Испод наслова преписаћемо прву строфу пјесме, а затим ћемо написати и тему пјесме.
Ветар сејач
Мира Алечковић
Ветар дува као луд,/
а Неда се смеје.//
Мама каже: // Он сад свуд
путем цвеће сеје.//
Тема: Радост прољећу које нам доноси нови живот. Буђење природе. Стварање и сијање сјемена из кога ће да никну нове биљке, ново цвијеће, нови живот.
Задатак за самосталан рад:
У „Читанци“ означити паузе у пјесмици овако како сам и ја означио. Урадите то са једном, односно двије усправне линије. Ја овдје нисам могао то да урадим усправним, па су ми добро дошле и косе линије. 🙂
/ – кратка пауза
// – дужа пауза
Када означите паузе, прочитајте неколико пута пјесмицу поштујући означене паузе.
Ветар сејач
Мира Алечковић
Ветар дува као луд,/
а Неда се смеје.//
Мама каже: // Он сад свуд
путем цвеће сеје.//
Дограбио семење
са ливаде зелене
и носи по зраку.//
Распукао блончић
жутоме маслачку.//
Булкама је отео
ситно црне семе.//
Сеје, // сеје, // ливаде
да буду зелене.//
Ветар дува као луд,/
а Неда се смеје.//
-Нека му је срећан пут
када цвеће веје.//
Сада када сте све лијепо означили исправите задњу ријеч у задњем стиху, задње строфе. Треба да буде ВЕЈЕ, а не сеје.
Задатак: Читајте пјесмицу наглас, слушајте тонски запис неколико пута. Уживајте у читању!
Ми ћемо сутра да наставимо разговарати о овој пјесмици, онако како смо научили. Анализираћемо строфу по строфу и одређивати пјесничке слике.
До сутра размислите: За шта кажемо да веје (вије)? Како то може цвијеће да веје (вије)?
Помоћ: Погледај значење ријечи „веје“ у непознатим ријечима!