10.04.2020. Српски језик. Лекција бр. 20. Други разред


ПРВИ ДАН У ШКОЛИ

Бранко Ћопић

     Другари,

     Бранко Ћопић је наш познати писац који је написао много лијепих прича, пјесама и романа за дјецу и одрасле. Вјерујем да сте гледали филм ,,Орлови рано лете“. Тај филм је снимљем према истоименом роману који је написао Бранко Ћопић.

     Бранко је имао веома занимљиво дјетињство. Одрастао је у селу Хашани код Бихаћа са мајком и дједом. Увијек се радо се сјећао свога дјетињства и много прича је написао о њему.

     Данас ћемо да разговарамо о једној његовој причи која се зове ,,Први дан у школи“.

 

Задатак 1.  Прочитај причу у себи. Полако и пажљиво!

 

ПРВИ ДАН У ШКОЛИ

     Рече мени учитељица: „Устани, мали!“ Мени ноге клецају и ја буљим у њу, а цио разред ми се окреће.

     „Како се зовеш?“

     „Бранко!“

     „А презиме!“

     Чудим се ја шта она то мене пита и шта је то презиме.

     „Како се презиваш?“ пита она гласније, мисли ваљда да сам глув. Ја ћутим, ни да бекнем.

     „Па како те зову?“ рече учитељица сад некaко умилно.

     „Баја! Кажем ја.

     „А како још?“ „Кад се на мене наљуте, зову ме Бјелов“.

     „А чији си“?

     „Мамин!,“ одговорим ја на смијех цијелог разреда.

     „Чији си још?“

     „Дједов!“, опет ћу ја а један дјечак устаде и рече:

     „Молим, учитељице, он се зове Ћопић!“

     „Значи зовеш се Ћопић?!“ упита учитељица и чека да ја потврдим.

     „Јок!“ кажем ја. Не зовем се ја Ћопић, наша кућа се зове кућа Ћопића, и цио заселак.

     „Иди бестрага!“ на то ће учитељица. „Како си бистар сваки разред ћеш двије године учити. Ајд сједи дрво на дрво! “

     То је био први разговор и мој први дан у школи. Али учитељичино пророчанство, на моју срећу није се баш испунило.

                                                                         Бранко Ћопић

 

Задатак 2.  Вјерујем да вам се свидјела ова прича и да вас је чак и насмијала! Поставићу вам неколико питања, а ви на њих одговорите усмено. На питања одговарајте јасно и гласно, потпуним реченицама. Можете да одговорите родитељима или неком другом, а ако немате коме, онда замислите да вам учитељ поставља питања и да ви треба њему да одговорите. Не треба ништа да записујете.

 

Па да кренемо:

  • Шта вам се највише свидјело у причи? Зашто баш то?

  • Који дио вам је био најсмјешнији?

  • Који дио вам се и није баш свидио? Зашто?

  • Да ли се вама некада нешто слично десило? Испричај!

 

Задатак 3. У тексту има и неколико ријечи које су ти, можда, непознате. Поново прочитај причу која се налази у „Читанци“ на страни 54. Док будеш читао подвуци ријечи које су ти непознате. 

 

Задатак 4. Отвори свеску и у њој напиши наслов приче, име писца, непознате ријечи и њихово значење.

Први дан у школи

                                          Бранко Ћопић

Непознате ријечи:

клецати – попуштати, савијати се у кољену при ходу или стајању,

бекнути – испуистити ријеч, проговорити

умилно – умиљато, благо,

заселак – издвојено насеље у саставу села

пророчанство – предсказање, оно што је унапријед речено да ће се догодити

Задатак 5. Сада ћемо поново усмено одговарати на питања. На питања увијек одговарај јасно и потпуним реченицама. Ако не знаш да одговориш на неко питање, врати се на текст и у њему пронаћи одговор. Немој да журиш!

Ево питања:

Како је учитељица прозвала Бранка?

Зашто му се обратила баш тако „Устани мали!“

Шта је учитељица хтјела од њега да сазна?

Бранко је одговорио како се зове, али се потом нечему зачудио. Чему се он зачудио? Шта он то није знао?

Које питање је учитељица понавља два пута? Пронађи то питање у тексту и подвуци га!

Када Бранко није знао како се презива, учитељица поставља питање на мало другачији начин. Шта она њега тачно пита? Пронађи и овај дио текста у причи и подвуци га!

Шта је тада Бранко одговорио учитељици?

Чему су се дјеца засмијала?

Шта смо сазнали из приче, чији је све Бранко?

Након овог разговора између Бранка и његове учитељице устао је један дјечак и нешто рекао. Шта је тај дјечак рекао учитељици?

Да ли је тада учитељица сазнала како се Бранко презива?

Бранко се тада побунио? Зашто се побунио?

Гласно прочитај дио приче који говори о томе!

Шта му је на то одговорила учитељица?

Предсказање се није испунило и то је тачно. Шта је тај мали Бранко постао у животу?

 

Задатак 6. Сада ћемо одредити и у своје свеске написати: књижевне ликове ове приче, мјесто и вријеме радње.

Књижевни ликови су:

а) Главни књижевни лик је дјечак Бранко.

б) Споредни књижевни ликови су учитељица и дјечак из разреда.

Мјесто радње: Радња ове приче се одвија у учионици.

Вријеме радње: Догађај који је описан у овој причи десио се првог дана Бранковог поласка у школу.

 

Задатак 7. За овај час смо доста урадили. О овој причи можемо много разговарати и из ње доста тога и научити. То ћемо да радимо на сљедећим часовима. До тада научи и ти изражајно да читаш причу „Први дан у школи“. 

 

     Док будеш вјежбао читање води рачуна о правилима изражајног читања, односно о томе како читамо упитне и узвичне реченице, а како изјавне, гдје треба да направимо дужу или краћу паузу у читању, шта треба да прочитамо гласније, а шта тише итд.

     Да бисмо и ми изражајно прочитали причу није довољно да је прочитамо само једном. Причу морамо да прочитамо неколико пута наглас. Када лијепо научите читати, замолите своје родитеље да направе тонски запис вашег читања и пошаљу ми у учионицу.

     Надам се да ћу преко викенда имати прилику да послушам ваше изражајно читање.

Сигуран сам да ћу уживати!

Овдје ми нешто напиши