ГОЛУБ И ПЧЕЛА
ИЗРАДА ЗАЈЕДНИЧКОГ ПЛАНА ПРЕПРИЧАВАЊА
НАПОМЕНА: Лекцију сам прилагодио својим малим ђацима тако да се поступак израде плана препричавања мало разликује од оног показаног на часу који је емитован на РТРС-у.
Здраво другари, данас треба да научимо како ћемо направити један план препричавања.
Прочитаjмо причу и подијелимо је у неколико цјелина. Пошто ова басна има три пасуса, лако ћемо то да урадимо. Узмите своју „Читанку за 2. разред Основне школе“ и причу подијелите овако:
Сада прочитајмо први дио приче:
Овдје можемо себи да поставимо неколико питања:
Ко је дошао на поток?
Шта је пчела хтјела да уради?
Шта јој се тада десило?
Важно је да на свако питање усмено одговоримо потпуном реченицом!
Сада можемо да смислимо наслов за овај дио приче (ЛОГИЧКЕ ЦЈЕЛИНЕ), нпр: „ПЧЕЛА СЕ ОКЛИЗНУЛА“, а умјесто одговора на питања можемо испод овог наслова да себи ставимо неколико натукница. Ево како би то могло да изгледа:
1.ПЧЕЛА СЕ ОКЛИЗНУЛА:
а) пчела на потоку,
б) пије воду,
в) дави се,
Сада читамо други дио приче (другу ЛОГИЧКУ ЦЈЕЛИНУ):
И овдје себи можемо поставити неколико питања и одговорити потпуним одговорима:
Ко је опазио пчелу у потоку?
Шта је голуб урадио?
Шта је пчела урадила?…
Сада правимо план за други дио приче. Одређујемо наслов за ову ЛОГИЧКУ ЦЈЕЛИНУ и пишемо неколико теза, натукница:
2.ГОЛУБ ПОМАЖЕ ПЧЕЛИ:
а) голуб баца лист,
б) пчела је спашена,
И на крају све то урадимо и за трећу ЛОГИЧКУ ЦЈЕЛИНУ.
Поставимо себи неколико питања:
Ко је другог дана дошао у шуму?
Кога је ловац опазио?
Шта је видјела пчела?
Шта је пчела урадила?
Зашто је ловац махнуо руком?
И сада ћемо лако урадити план препричавања за трећи дио ове наше басне:
3.ПЧЕЛА ПОМАЖЕ ГОЛУБУ:
а) ловац у шуми,
б) нишанио је голуба,
в) пчела слијеће на руку,
г) голуб је одлетио.
Сада смо заједно направили план препричавања који овако изгледа:
Задаци за самосталан рад: