Учитељице и учитељи: Хвала!


Колегинице и колеге,

Прије три године прегледао сам занимљиве блогове наших учитеља и дошао на идеју да и сам направим свој блог на коме ћу с времена на вријеме понешто да напишем: неко своје виђење, запажање, критику, да објавим неку радионицу… Касније сам схватио да WordPress даје огромне могућности за постављање и дијељење различитих материјала. Пошто са по природи прилично неорганизован, да не кажем смотан, као и свако јадно мушко, овај блог ми је помогао да лакше организујем и пронађем оно што ми треба кад ми треба. Касније сам схватио да блог из дана у дан има све више прегледа и да можда има ширу корист од оне која му је намијењена.

Сада блог има више од милион прегледа. Надам се да је у мору тих прегледа некоме и био од користи и да нисте само узалуд губили вријеме у претраживању. Блог посјећују, читају и прегледају учитељи (не само учитељи) из свих дијелова свијета. Без обзира на то што је писан ћирилицом он биљежи велику посјету из САД, Словеније и Хрватске. Посјећују га учитељи из Црне Горе, Македоније, Албаније. Највећа посјета је учитеља из Босне и Херцеговине и Србије.

Посјећују га и они који би да виде какво је моје лично мишљење о различитим проблемима са којима се сусрећемо у школству и настави. Понекад им моје размишљање смета па то окарактеришу као злу намјеру, сујету или недостатак знања. У сваком случају, један блог не може много да промијени у образовној политици једне државе или једног ентитета, али свакако може да подстакне надлежне да почну да размишљају другачије и конструктивније. Размишљање о наставним програмима, о уџбеницима, о правилницима има само једну намјеру: да се дође до квалитетнијих рјешења, одн. до бољих програма, квалитетнијих уџбеника и употребљивих правилника.

Овим чланком позивам све учитеље који раде у Републици Српској да ми пошаљу све недостатке, пропусте, нетачне информације у уџбеницима, граматичке и правописне грешке, примједбе на методичку апаратуру (питања, налоге и задатке), на смисленост и организацију садржаја учења и све друго што сматрају да не треба да буде у уџбенику. Знам да сте све ово писали неколико пута и да сте већ довољно уморни од тих исправки које се из године у годину понављају, или пак, брзим исправкама, настају нове којих у уџбеницима није ни било. Зашто то тражим? Имам озбиљну намјеру да изанализирам неколико уџбеника и да на примјерима покажем како треба да изгледа савремени уџбеник који ће бити мотивирајући и сазнајни, у складу са дјечијим могућностима,  који на занимљив начин излаже садржаје прописане наставним програмима, са квалитетним замислима о организацији наставе… Можда смо још далеко од савремених уџбеника, али ако само будемо сједили и чекали да их добијемо може да прође и читав вијек док се то не деси. Морамо мало да их погурамо!

Друга замисао ми је да податке које добијем од вас структуирам и доставим директно издавачу и, преко издавача, ауторима, са захтјевом да се ураде потребне корекције и исправке. Можда не можемо, у почетку, много да урадимо, али свакако промјене можемо покренемо. За почетак не треба очекивати велике промјене у уџбеницима када је у питању сам садржај, јер наставни програми одређују садржај, али промјене у дидактичком обликовану тих саджаја, структури уџбеника, њиховој прилагођености ученицима, методолошком инструментарију (питања, нализи, задаци), инструкцијама за ученике, у интерактивности и функционалности уџбеника, мотивационој структури… итекако можемо.

Можда неко од надлежних ово прочита па се сјети да су нам пријеко неопходни стандарди квалитета уџбеника, јер без тог документа све је „у складу са стандардима“.

Радећи с дјецом наилазили сте на различите ситуације када нисте могли користити уџбеник, када сте морали да вршите исправке, када сте схватили да постављено питање нема смисла, када сте наилазили на налоге који се у реалном простору и времену не могу урадити, када су инструкције за ученике биле нејасне, када су вам требали додатни и занимљиви материјали, а нисте их имали, када сте наилазили на нетачне дефиниције, непотпуна објашњења, када лекције из исте области нису међусобно повезане, када је сам садржај нејасно изложен, када су илустрације нејасне и нису у функцији садржаја учења,… Управо је то оно што бих волио да чујем од вас. Молим вас да ми, без обавезе на начин писања (можете све то и да „набацате“ на папир) кад год наиђете на неку нелогичност и нетачан податак пошаљете на мејл адресу: zax.anicic@gmail.com

Очекујем од својих колега, познаника, бивших студената и свих учитеља у Републици Српској да ће издвојити мало свог времена да напишу оно што већ сами знају и на тај начин, ако ништа друго, оно покушамо да наше уџбенике приближимо нашој дјеци. Тешко ми је написати и ово, али морам: Од вас очекујем много, али вам ништа не могу обећати. Хвала!

Све који су прочитали чланак, а којима то не представља проблем, слободно нека га подијеле! 🙂

Срећан Васкрс!

Advertisements

Овдје ми нешто напиши

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s