Објективно дефинисање критеријума оцјењивања постигнућа из српског језика у четвртом разреду деветогодишње основне школе


ОБЈЕКТИВНО ДЕФИНИСАЊЕ КРИТЕРИЈУМА ОЦЈЕЊИВАЊА ПОСТИГНУЋА ИЗ СРПСКОГ ЈЕЗИКА У IV РАЗРЕДУ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

Циљ: Коришћењем глагола и кључних појмова објективно утврдити шта ученик треба знати, схватити, разумјети за коју оцјену.

Елементи (основна полазишта) за израду критеријума оцјењивања су:

  1. Стандарди знања,
  2. Наставни програм (садржаји учења) и
  3. Блумова таксономија знања.
СТАНДАРДИ ЗНАЊА

 

ГРАМАТИКА:

  1. Познаје основне појмове, подјелу, дефиницију и примјењује усвојена знања о именицама у језику,
  2. Разликује заједничке од властитих именица, даје адекватна објашњења и наводи разлоге писања властитих имена великим почетним словом,
  3. Познаје основне појмове, подјелу, дефиницију и примјењује та знања о глаголима у језику. Разликује глаголе стања и збивања од глагола радње,
  4. Познавање основних појмова, подјелу, дефиницију и примјењује знања о придјевима у језику,
  5. Одређује субјекат и предикат у реченици. Означава субјекатски и предикатски скуп ријечи,
  6. Разликује реченице по значењу, познаје подјелу и даје адекватна објашњења за сваку врсту реченице. Значење одређује на основу смисла реченице, а не на основу знака који стоји на крају реченице,

 

ОРТОЕПИЈА:

  1. Правилно чита различите врсте текстова. Читање прилагођава структури и емоционалности. Употребљава све елементе изражајног читања. Успјешно користи паузу у набрајању.

ПРАВОПИС:

  1. Раставља ријечи на слогове и у писању правилно преноси дио ријечи у нови ред,
  2. Познаје скраћенице за поједине ријечи, правилно их пише. разликује скраћенице за мјере од осталих скраћеница, као и скраћенице Др, Мр РС, СФРЈ и сл. и правилно их пише у реченицама,
  3. Зна правила за писање ије и је у ријечима и правилно пише те ријечи,
  4. Правилно пише називе насеља, људи, планина…
  5. Разликује реченице по значењу и у писању користи адекватне знакове интерпункције,
  6. Правилно пише ријечцу не уз именице, глаголе и придјеве,
  7. Познаје азбуку и абецеду и зна правила за писање имена појединачно и по азбучном или абецедном реду. Успјешно примјењује знања у пракси,


КЊИЖЕВНОСТ:

  1. Уочава редослијед догађаја, мјесто и вријеме радње у тексту.
  2. Разликује текстове у прози од текстова у стиху. Зна да текстове у стиху никада не препричавамо, него их сликамо,
  3. Уочава и разликује главне од споредних ликова у тексту. Успјешно их карактерише и проналази адекватне примјере из стварног живота,
  4. Уживљава се у улогу главног лика,
  5. Уочава логичке цјелине у тексту, успјешно их раздваја и даје адекватне поднаслове. Саставља различите планове прича.
  6. Уочава и осликава строфе и лирске слике у пјесми.
  7. Зна шта је рима и ритам и успјешно одређује ријечи које се римују и наводе примјере за одређивање ритма у пјесми,
  8. Разликује басне и бајке од осталих жанрова. Анализира дјела и наводе могуће поруке, поуке и идеје дјела. Разликује основну идеју од споредних. Идеје упоређује са стварним животом,
  9. У бајци уочава реалне и фантастичне дијелове и успјешно их интерпретира,

10. Препознаје основна осјећања и врсте лирске пјесме, уочава њену музикалност и скривене мисли и идеје.

ЧИТАЊЕ:

  1. Изражајно чита наглас примјењујучи све елементе изражајног читања (интонација, дикција, темпо, ритам, пауза, емоционалнална обојеност…).
  2. Брзина читања наглас (број прочитаних ријечи у једној минути) креће се у просјеку од 0-38 за исподпросјечне, 39-67 просјечан и 68 и даље изнадпросјечан.
  3. Бруто брзина читања у себи (број прочитаних ријечи у себу у једној минути) креће се у просјеку од 0-52 исподпросјечан, 53-129 просјечан и 130 и више изнадпросјечан.
  4. Ефективна брзина читања (разумијевање прочитаног текста) је у сразмјери од 0-20 исподпросјечан, 21-91 просјечан и 92 и више изнадпросјечан.
  5. Успјешно одређује изговорне цјелине и исте чита у складу с обиљеженим изговорним цјелинама,
  6. Чита дијалог са адекватним уживљавањем у структуру лика,
  7. Рјешава задатке у читању у складу са постављеним задацима.

ЛЕКТИРА:

  1. Редовно чита и биљежи прочитано.
  2. Користи школску библиотеку и развија личне читалачке интересе.
  3. Успјешно интерпретира одабрана дјела, рецитује или одређује основне идеје, слично како и у књижевности,

КУЛТУРА ИЗРАЖАВАЊА:

  1. Усмено и писмено/писано препричава причу и адекватно је проширује у складу са датим упутствима: Пише састав уз помоћ самостално сачињеног плана препричавања,
  2. Адекватно и језички тачно препричава причу с промјеном граматичког лица. Пише састав уз помоћ плана,
  3. Релативно самостално саставља причу и прича на основу прочитаног текста. Саставља план свог причања и успјешно се писмено изражава,

 

 

  1. Анализира дати крај, предвиђа и креира догађаје на основу датог краја приче, уобличава идеје у јединствену цјелину и успјешно, усмено и писмено, излаже причу од почетка до краја,
  2. У својој машти замишља стваран или фантастичан догађај, предвиђа ток радње, ликове, ситуације и сл. и на основу самостално сачињеног плана прича,
  3. Дати низ ријечи уобличава у јединствену цјелину. Уочава узрочно-посљедичне везе и односе међу ријечима, саставља реченице које повезује у језички и граматички исправну цјелину те прича и пише састав на основу датих ријечи,
  4. Пажљиво слуша одабране музичке композиције и уобличава радњу и идеје настале слушањем музике. Причу успјешно прича и пише адекватан састав,
  5. На основу личних искустава ученик описује природу и даје говорну и писану слику природе,
  6. Уочава предмете у простору, облик и величину и функцију радног простора. Описује појединачне дијелове свог радног простора и успјешно их слаже у јединствену описну композицију,

10. Успјешно описује и даје свој лични субјективни печат и доживљај животињи коју воли,

11. Уочава разлику између књижевних дјела и описа насупрот вијестима. Зна на која питања треба да одговара свака добра вијест. Одваја битне од небитних елемената и уз помоћ питања прича и саставља адекватне извјештаје,

12. Правилно попуњава обрасце и пише писма и разгледнице,

13. Правилно и лијепо пише писаним словима, језички тачно и стилски у духу српског језика.

 

ФИЛМ:

  1. Разликује документарни од анимираног и дугометражног играног филма. Зна шта је филм и од чега се састоји.

 

ОЧЕКИВАНИ ИСХОДИ (ИЗВОД ИЗ НАСТАВНОГ ПРОГРАМА)

 

  • проналази, подвлачи, обиљежава различите врсте ријечи;
  • препознаје глаголске облике који означавају садашњост, прошлост и будућност;
  • покаже  именски и предикатски скуп;
  • разликује и правилно пише реченице по значењу.
  • путем говорне и писмене вјежбе о динамичном догађају пази на интерпукцијске знаке и паузу.
  • рјешава постављене задатке;
  • правилно пише је и ије у ријечима и ријечцу не уз глаголе, именице и придјеве;
  • савлада азбуку и абецеду и у групама по реду испише списак ученика у разреду;
  • примијени стечено знање из праксе говора и писања.
  • уочи догађаје у временском слиједу;
  • одреди ток радње, мјесто и вријеме;
  • разликује и портретиште главне и споредне ликове;
  • издвоји уже цјелине у тексту, опише ликове и природу;
  • објасни појам басне, упозна са драмским особинама, наводи биографске податке о писцу;
  • разликује у бајци реалне и фантастичне садржаје;
  • препознаје осјећање у лирској пјесми и уочава пјесничке слике;
  • учи напамет стихове.
  • чита наглас у и усеби;
  • изражајно чита;
  • чита с истрaживањем;
  • интерпретира прочитано;
  • гледа позоришне представе (?);
  • увјежбава (?): дикцију читања, темпо, ритам, паузирање и боју гласа.
  • воли књигу;
  • чита и биљежи прочитано;
  • научи напамет неколико пјесама;
  • стиче способност сценске импровизације;
  • казује напамет поетске и прозне цјелине.
  • усмено и писмено се изражава;
  • богати рјечник, развија мишљење и језичку културу (?);
  • воли и његује језик;
  • познаје технику писменог састава;
  • препричава, прича, описује, извјештава;
  • маштовито размишља.
  • уочава ток радње, главне и споредне ликове, врсту филма, покрет у филму
БЛУМОВА ТАКСОНОМИЈА ЗНАЊА
Довољан (2)
  • поновити,
  • набројати,
  • рећи,
  • препознати,
  • присјетити се,
  • Рећи ко, када и гдје,
  • дефинисати,
  • именовати,
  • означити,
  • запамтити,
  • испричати,
  • поредати,
Добар (3)
  • описати,
  • означити,
  • истакнути,
  • сажети,
  • разумјети,
  • уочити
  • интерпретирати,
  • прикупити,
  • набројити,
  • излагати према плану,
  • проширити,
  • показати,
  • разликовати,
  • предвидјети,
  • познавати,
  • разврстати,
Врло добар (4)
  • разумјети,
  • закључити,
  • издвојити,
  • примијенити,
  • описати,
  • ријешити,
  • објаснити,
  • истражити,
  • протумачити,
  • рашчланити,
  • направити,
  • промијенити,
  • израдити,
  • одредити,
  • приказати,
  • употријебити
Одличан (5)
  • упоредити,
  • објаснити,
  • схватити,
  • повезати,
  • разликовати,
  • просудити,
  • примијенити,
  • продложити,
  • коментарисати,
  • наводити примјере,
  • самостално рашчланити,
  • анализирати,
  • закључити,
  • преобликовати,
  • креативно писати,
  • истражити,
  • сажети,
  • употпунити,
  • приказати.

ГРАМАТИКА

СТАНДАРД:

Познаје основне појмове, подјелу, дефиницију и адекватно примјењује знања о именицама у језику,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  препознаје именице у тексту и издвојено, може да одреди које именице означавају бића, предмете и појаве,

добар (3)

ü  дефинише именице, успјешно их издваја из текста,

ü   класификује хи према датим критеријумима уз мању помоћ наставника,

врло добар (4)

ü  дефинише и објашњава дефиницију наводеђи адекватне примјере,

 

ü  успјешно врши класификацију именица према датим критеријумима,

ü  уз помоћ учитеља могу да објасне разлику између ознаке и означеног,

ü  разликује појмове врста ријечи и функција ријечи у реченици, али се понекад збуни,

ü  научено примјењује у пракси,

одличан (5)

ü  поред наведеног, самостално објашњава дефиницију,

 

ü  наводи разлике између ознаке и означеног,

ü  успјешно одваја врсту ријечи од њене функције у реченици,

ü  увијек тачно примјењује усвојена знања у језику и писању.

СТАНДАРД:

Разликује заједничке од властитих именица, даје адекватна објашњења и наводи разлоге писања властитих имена великим почетним словом,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  препознаје заједничке и властите именице у тексту и издвојено, може да одреди које су именице заједничке, а које властите,

добар (3)

ü  успјешно издваја заједничке и властите именице из текста,

ü  класификује хи према датим критеријумима уз мању помоћ наставника,

ü  дефинише правила,

врло добар (4)

ü  дефинише и објашњава дефиниције наводеђи адекватне примјере,

 

ü  успјешно врши класификацију заједничких и властитих именица према датим критеријумима,

ü  уз помоћ учитеља могу да објасне разлику између заједничких и властитих именица,

ü  научено примјењује у пракси, мада понекад и погријеши,

одличан (5)

ü  поред наведеног, самостално објашњава дата правила,

 

ü  наводи разлике између заједничких и властитих именица,

ü  самостално даје адекватне примјере,

ü  увијек тачно примјењује усвојена знања у језику и писању.

СТАНДАРД:

Познаје основне појмове, подјелу, дефиницију и примјењује та знања о глаголима у језику. Разликује глаголе стања и збивања од глагола радње,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  препознаје глаголе у тексту и издвојено, може да одреди које глаголи означавају радњу,

добар (3)

ü  дефинише глаголе, успјешно их издваја из текста,

ü   класификује хи према датим критеријумима уз мању помоћ наставника,

врло добар (4)

ü  дефинише и објашњава дефиницију наводеђи адекватне примјере,

 

ü  успјешно врши класификацију глагола према датим критеријумима,

ü  разликује глаголе радње од глагола стања и збивања,

ü  разликује појмове врста ријечи и функција ријечи у реченици, али се понекад збуни,

ü  научено примјењује у пракси,

одличан (5)

ü  поред наведеног, самостално објашњава дефиницију,

 

ü  наводи разлике између глагола радње стања и збивања,

ü  успјешно одваја врсту ријечи од њене функције у реченици,

ü  увијек тачно примјењује усвојена знања у језику и писању.

СТАНДАРД:

Познавање основних појмова, подјелу, дефиницију и примјењује знања о придјевима у језику,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  препознаје придјеве у тексту и издвојено, може да одреди које придјеви означавају описе,

добар (3)

ü  дефинише придјеве, успјешно их издваја из текста,

ü   класификује хи према датим критеријумима уз мању помоћ наставника (описни, придјеви који означавају боју, звукове и сл.),

врло добар (4)

ü  дефинише и објашњава дефиницију наводеђи адекватне примјере,

 

ü  успјешно врши класификацију придјева према датим критеријумима,

ü  разликује придјеве и зна да увијек стоје уз именице коју ближе објашњава,

ü  разликује појмове врста ријечи и функција ријечи у реченици, али се понекад збуни,

ü  научено примјењује у пракси,

одличан (5)

ü  поред наведеног, самостално објашњава дефиницију,

 

ü  успјешно одваја врсту ријечи од њене функције у реченици,

ü  у писању састави примјењује адекватне придјеве уз именице,

ü  увијек тачно примјењује усвојена знања у језику и писању.

СТАНДАРД:

Одређује субјекат и предикат у реченици. Означава субјекатски и предикатски скуп ријечи,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  препознаје вршиоца радње и радњу у реченици,

добар (3)

ü  дефинише субјекат и предикат у једноставнијим реченицама, успјешно их означава у  реченици,

врло добар (4)

ü  дефинише и објашњава дефиниције субјекта и предиката наводеђи адекватне примјере,

ü  разликује појмове врста ријечи и функција ријечи у реченици, али се понекад збуни,

ü  одређује субјекатски и предикатски скуп ријечи, али понекад у сложенијим реченицама има мањих проблема,

ü  Успјешно одређује субјекат и предикат у сложенијим реченицама, зна да је „је“, „ћу“ и сл. саставни дио предиката, али понекад га не означава у реченици када су физички одвојени,

ü  научено примјењује у пракси,

одличан (5)

ü  поред наведеног, самостално објашњава дефиницију,

 

ü  успјешно означава субјекат и предикат у свим језичким ситуацијама,

ü  самостално одваја субјекатски од предикатског скупа ријечи и наводи адекватне примјере,

ü  разликује појмове врста ријечи и функције ријечи у реченици,

ü  самостално даје адекватне примјере,

ü  увијек тачно примјењује усвојена знања у језику и писању.

СТАНДАРД:

Разликује реченице по значењу, познаје подјелу и даје адекватна објашњења за сваку врсту реченице. Значење одређује на основу смисла реченице, а не на основу знака који стоји на крају реченице,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  Набраја реченице по значењу и зна којим знаковима их обиљежавамо,

добар (3)

ü  дефинише реченице по значењу (изјавне, упитне, узвичне и заповиједне), самостално пише реченице према датим упутствима,

ü  На основу значења ставља адекватан знак на крају сваке реленице,

врло добар (4)

ü  дефинише реченицу,

 

ü  дефинише и објашњава дефиниције реченица по значењу уз адекватене примјере,

ü  значење реченице одређује на основу њеног значења а не на основу знака,

ü  научено примјењује у пракси,

одличан (5)

ü  поред наведеног, самостално објашњава дефиниције реченица,

 

ü  наводи саставне дијелове дефиниције реченице и објашњава их својим ријечима или примјеном мапе ума,

ü  успјешно означава реленице по значењу у свим језичким ситуацијама,

ü  разликује заповиједне од узвичних реченица,

ü  наводи све адекватне примјере узвичних реченица којима изражавамо наша снажна осјећања,

ü  разликује појмове врста ријечи и функције ријечи у реченици,

ü  самостално даје адекватне примјере,

ü  увијек тачно примјењује усвојена знања у језику и писању.

ОРТОЕПИЈА

 

СТАНДАРД:

Правилно чита различите врсте текстова. Читање прилагођава структури и емоционалности. Употребљава све елементе изражајног читања. Успјешно користи паузу у набрајању.

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  чита без већег напора краће текстове и пјесмице,

ü  само повремена употреба правила о изражајном читању,

ü  читање је брзо и нејасно, брзоплето,

ü  често потребно више вјежбе како би се поправла структура изражајности,

добар (3)

ü  Уз већу помоћ наставника прилагођава боју гласа и емоционалност датом тексту,

 

ü  видљива је пауза на крају реченица или пјесничких цјелина,

ü  слабије изражена способност уочавања реченичких пауза,

ü  понекад брза у читању,

ü  Правилно употребљава паузу у набрајању,

врло добар (4)

ü  често прилагођава боју гласа структури текста који чита,

 

ü  изражена је емоционалност у читању,

ü  дикција и интонација ријечи и реченица претежно је правилна,

ü  лијепо и изражајно чита различите реченице по значењу у тексту,

ü  правилна употреба пауза у читању стихова и пјесничких цјелина,

ü  повремено истиче и дијалошке дијелове у тексту,

ü  адекватна боја гласа у већини случајева,

одличан (5)

ü  увијек прилагођава боју гласа структури текста који чита,

 

ü  изражена је емоционалност у читању,

ü  увијек је правилна дикција и интонација ријечи и реченица,

ü  лијепо и изражајно чита различите реченице по значењу у тексту,

ü  правилна употреба пауза у читању стихова и пјесничких цјелина,

ü  истиче дијалошке дијелове у тексту,

ü  адекватна боја гласа,

ПРАВОПИС

СТАНДАРД:

Раставља ријечи на слогове и у писању правилно преноси дио ријечи у нови ред,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  зна да се ријеч састоји од слогова, али не умије да растави све ријечи на слогове,

ü  раставља само једноставније, двосложне ријечи тачно,

добар (3)

ü  раставља ријечи на слогове, али има проблема код растављања дужих и „тежих“ ријечи на њене саставне дијелове,

 

ü  само повремено правилно преноси дио ријечи у нови ред и то у оним случајевима и за оне ријечи које правилно раставља на слогове, а то значи да знање примјењује у пракси у омјеру у коме је оно и усвојено,

врло добар (4)

ü  Раставља већину ријечи на слогове и у већини случајева правилно преноси дио ријечи у нови ред,

 

ü  зна и објашњава функцију сугласника „р“, али често то знање не примјењује у пракси,

одличан (5)

ü  успјешно раставља све ријечи на слогове и у свим случајевима правилно преноси дио ријечи у нови ред,

 

ü  објашњава употребу самогласника “р“ у појединим случајевима када он има функцију самогласника у ријечима и то знање примјењује у пракси,

СТАНДАРД:

Познаје скраћенице за поједине ријечи, правилно их пише. разликује скраћенице за мјере од осталих скраћеница, као и скраћенице Др, Мр РС, СФРЈ и сл. и правилно их пише у реченицама,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  дефинише скраћенице, али их не познаје употпуности,

ü  поједине скраченице употребљава неадекватно и неправилно,

добар (3)

ü  дефинише скраћенице и неке од њих правилно употребљава у писању,

 

ü  повремено иза скраћеница за мјере ставља тачку,

ü  не користи скраћенице типа КМ, РС и сл.

врло добар (4)

ü  познаје већину учених скраћеница и претежно правилно их употребљава у писању (изузетак могу бити скраћенице типа Др, Мр и др.

одличан (5)

ü  познаје све учене скраћенице и у писању их употребљава адекватно и без грешке,

 

ü  самостално наводи примјере и објашњава зашто поједине скраћенице пишемо употребом тачке, друге без њих,

ü  објашњава значење скраћеница које су написане великим штампаним словима,

СТАНДАРД:

Зна правила за писање ије и је у ријечима и правилно пише те ријечи,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  интуитивно употребљава ије и је у писању прилично тачно,

ü  не познаје правила и не користи их у писању,

добар (3)

ü  познаје правила писања ије и је у ријечима али их још увијек не употребљава у довољној мјери,

 

ü  интуитивно правилно пише вечину ријечи у којима се налазе ије и је,

врло добар (4)

ü  познаје и користи научена правила у пракси,

 

ü  пише већину ријечи правилно, али повремено ије и је употријеби на неадекватан начин,

одличан (5)

ü  познаје правила писања ије и је у ријечима и увијек их правилно употребљава у језику и писању,

 

СТАНДАРД:

Правилно пише називе насеља, људи, планина…

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  Правилно пише имена и презимена људи, док код писања осталих властитих именица често гријеши,

ü  познаје правила писања једносложних имена

ü  не познаје правила писања двосложних и вишесложних имена насеља…

добар (3)

ü  познаје сва правила писања властитих имена, али их не употребљава у језику и писању,

 

ü  правилно пише већину једносложних властитих имена, док повремено гријеши код писања вишесложних имена насеља, у писању наслова дјела, књига и часописа,

врло добар (4)

ü  познаје сва правила писања и употребе великог слова,

 

ü  повремено гријеши у писању наслова дјела, часописа, књига и сл.

одличан (5)

ü  објашњава и схвата сва правила у писању и увијек их тачно употребљава у писању,

 

ü  наводи адекватене примјере,

ü  нема грешака у писању и употреби великог слова,

СТАНДАРД:

Правилно пише ријечцу не уз именице, глаголе и придјеве,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  интуитивно пише ријечцу не у писању уз именице глаголе и придјеве,

ü  често гријеши у писању иако познаје правило,

добар (3)

ü  познаје правило и прилично правилно пише ријечцу не уз глаголе, придјеве и именице,

 

ü  има проблема код употребе негације уз глаголе стања и збивања,

ü  често потребна помоћ наставника,

врло добар (4)

ü  познаје правило употребе писања ријечце не уз глаголе именице и придјеве и у већини случајева пише правилно,

 

ü  повремено и уз поједине ријечи правило употребљава неадекватно,

одличан (5)

ü  познаје правила писања ријечце не уз глаголе, придјеве и именице,

 

ü  увијек језички правилно језички употребљава ријечцу не у писању,

ü  самостално наводи адекватне примјере

СТАНДАРД:

Познаје азбуку и абецеду и зна правила за писање имена појединачно и по азбучном или абецедном реду. Успјешно примјењује знања у пракси,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  Зна абецеду и азбуку

добар (3)

ü  познаје редослијед ријечи у абецеди и азбуци,

ü  дефинише абецеду и азбуку,

ü  саставља спискове по абецедном или азбучном редослиједу, али често при раду не води довољно рачуна о редослиједу па долази до повремених грешака,

врло добар (4)

ü  дефинише и објашњава дефиниције,

 

ü  зна да је абецеда распоред слова у латиници, азбука распоред у ћирилици,

ü  правилно пише имена људи по азб. или абц. сисковима (презиме, име),

ü  повремено неправилно пише појединачно име људи,

одличан (5)

ü  познаје правила и у потпуности научено знање примјењује у пракси,

 

ü  правилно пише имена и презимена људи издвојено (име па презиме) и у азбучном и абецедном редослиједу (презиме, име),

КЊИЖЕВНОСТ

У овом предметном подручју за свако књижевно постављамо већи број стандарда, тако да и приликом одређивања критеријума за процјену ученичких знања увијек морамо водити рачуна о примјени различитих стандарада знања које треба да процјењујемо.

Због економичности и прегледности, а и сама пракса једноставно намеће потребу да процјењивање ученичких знања и одређивање адекватних критеријума полази од књижевно-умјетничког дјела, односно од жанра за које требамо дефинисати критеријуме на основу неколико стандарда знања.

У даљем раду критеријуми нису приказани директно по стандардима, него по жанровима, у оквиру којих су већ унапријед одређени стандарди.

ЖАНР:

Прича, приповијетка

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  Уочава редослијед догађаја у краћим текстовима, док има одређених пороблема да уочи и упамти цјелокупан ток радње у дужим причама и приповијеткама,

ü  уочава и одређује ликове у причама и приповијеткама,

ü  након детаљне анализе текста наводи основне идеје и поруке,

добар (3)

ü  Уочава редослијед догађаја, и самостално одрешује мјесто и вријеме радње у причама и приповијеткама,

 

ü  уочава и разликује главне од споредних ликова у тексту,

ü  уз већу помоћ учитеља врши карактеризацију ликова,

ü  Разликује причу и приповијетку од осталих жанрова (басна, бајка, лирска пјесма),

ü  уз помоћ учитеља (вођењем) долази до главне поруке приче,

ü  наводи основне аутобиографске податке о писцу,

врло добар (4)

ü  Уочава ток радње и редослијед догађаја у дужим причама и приповијеткама,

 

ü  уочава логичке цјелине у тексту,

ü  Уочава главне и споредне ликове и релативно самостално врши карактеризацију главних ликова,

ü  уз помоћ учитеља драматизује причу,

ü  самостално саставља општи план,

ü  уз малу помоћ саставља детаљан план приче,

ü  наводи могуће поруке приче,

одличан (5)

ü  Уочава ток радње и редослијед догађаја у дужим причама и приповијеткама,

 

ü  уочава логичке цјелине у тексту,

ü  Уочава главне и споредне ликове и самлостално врши карактеризацију главних ликова,

ü  уживљава се у улогу главног лика,

ü  самостално драматизује текст,

ü  проналази и упоређује адекватне примјере из живота са порукама приче,

ü  уочава и интерпретира узрочно-посљедичне везе и односе,

ü  самостално саставља општи и детаљни план приче,

ü  наводи главну и споредне идеје приче,

ü  указује на могуће обрте и заплете у причи,

ü  редефинише проблеме и долази до закључака на другачији креативнији начин (шта би било кад би било?),

ЖАНР:

Басна

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  Уочава редослијед догађаја у баснама

ü  уочава и одређује ликове у басни,

ü  након детаљне анализе текста наводи основне идеје и поруке,

добар (3)

ü  Уочава редослијед догађаја, и самостално одређује мјесто и вријеме радње у басни,

 

ü  уочава и разликује главне од споредних ликова у тексту,

ü  уз већу помоћ учитеља врши карактеризацију ликова,

ü  зна да су животиње носиоци карактерних особина појединих људи,

ü  Разликује басну од осталих жанрова (прича, бајка, лирска пјесма),

ü  уз помоћ учитеља (вођењем) долази до главне поруке приче,

ü  наводи основне аутобиографске податке о писцу,

врло добар (4)

ü  Уочава ток радње и редослијед догађаја у баснама,

 

ü  уочава логичке цјелине у тексту,

ü  Уочава главне и споредне ликове и релативно самостално врши карактеризацију главних ликова,

ü  зна да су животиње носиоци карактерних особина појединих људи,

ü  дефинише басну,

ü  врши адекватну аналогију са животом и наводи животне примјере,

ü  уз помоћ учитеља драматизује басну,

ü  самостално саставља општи план,

ü  наводи све могуће поруке басне,

ü  наводи основне аутобиографске податке о писцу,

одличан (5)

ü  уочава ток радње и редослијед догађаја у баснама,

 

ü  уочава логичке цјелине у тексту,

ü  уочава главне и споредне ликове и релативно самостално врши карактеризацију главних ликова,

ü  зна да су животиње носиоци карактерних особина појединих људи,

ü  дефинише басну,

ü  врши адекватну аналогију са животом и наводи примјере из живота,

ü  драматизује басну,

ü  саставља општи план на основу самостално одређених логичких цјелина,

ü  представља план приче у сликама или примјеном мапе ума,

ü  издваја главну од споредних идеја басне и упоређује идеје са животом

ü  указује на могуће обрте и заплете у причи,

ü  редефинише проблеме и долази до закључака на другачији креативнији начин (шта би било кад би било?),

ü  наводи основне аутобиографске податке о писцу,

ЖАНР:

Бајка

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  Уочава редослијед догађаја у бајци

ü  уочава и одређује стварне и нестварне ликове у у бајци,

ü  након детаљне анализе текста наводи основне идеје и поруке,

добар (3)

ü  Уочава редослијед догађаја,

 

ü  уочава и разликује главне од споредних ликова у бајци,

ü  разликује стварне од нестварних ликова,

ü  уз већу помоћ учитеља врши карактеризацију ликова,

ü  зна да у бајкама увијек побјеђује добро,

ü  Разликује бајку од осталих жанрова (прича, басна, лирска пјесма),

ü  уз помоћ учитеља (вођењем) долази до главне поруке приче,

ü  наводи основне аутобиографске податке о писцу (ако је у питању умјетничка бајка),

врло добар (4)

ü  Уочава ток радње и редослијед догађаја у баснама,

 

ü  уочава логичке цјелине у тексту,

ü  Уочава главне и споредне ликове и релативно самостално врши карактеризацију главних ликова,

ü  уочава и одваја фантастично од реалног у бајкама,

ü  дефинише бајку,

ü  уз помоћ учитеља драматизује бајку,

ü  самостално саставља општи план, док му је за детаљни план потребна адекватна помоћ учитеља,

ü  наводи све могуће поруке,

ü  наводи основне аутобиографске податке о писцу,

одличан (5)

ü  Уочава ток радње и редослијед догађаја у баснама,

 

ü  уочава логичке цјелине у тексту,

ü  Уочава главне и споредне ликове и релативно самостално врши карактеризацију главних ликова,

ü  уочава и одваја фантастично од реалног у бајкама,

ü  зна да у бајкама преовладава борма добра и зла,

ü  дефинише бајку,

ü  разликује праву бајку од умјетничке бајке,

ü  уз помоћ учитеља драматизује бајку,

ü  самостално саставља општи и детаљни план бајке,

ü  наводи све могуће поруке,

ü  наводи основне аутобиографске податке о писцу,

ü  указује на могуће обрте и заплете у причи,

ü  редефинише проблеме и долази до закључака на другачији креативнији начин (шта би било кад би било?),

ü  релативно самостално анализира симболику у бајкама,

ü  наводи основне аутобиографске податке о писцу,

ЖАНР:

Лирска пјесма

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  уочава строфе и стихове у лирској пјесми,

ü  рецитује стихове научене напамет,

добар (3)

ü  уочава строфе и стихове у лирској пјесми,

 

ü  изражајно рецитује стихове научене напамет,

ü  релативно самостално уочава пјесничке слике и даје им поднаслове,

ü  уочава и одређује риму у пјесми,

ü  реалтивно самостално уочава мисли и идеје у „плићим“ слојевима лирске пјеме,

ü  зна да лирску пјесму никада не можемо препричати,

ü  познаје појмове лирска пјесма, писац, текст у стиху и пјесник,

врло добар (4)

ü  уочава строфе и стихове у лирској пјесми,

 

ü  примјеном свих правила изражајног читања рецитује стихове научене напамет,

ü  самостално уочава пјесничке слике и даје им адекватне поднаслове,

ü  уочава и одређује риму у пјесми,

ü  уочава адекватна понављања и на основу њих одређује ритам у пјесми,

ü  реалтивно самостално уочава мисли и идеје у „дубљим“ слојевима лирске пјеме,

ü  зна да лирску пјесму никада не можемо препричати,

ü  познаје појмове лирска пјесма, писац, текст у стиху и пјесник,

одличан (5)

ü  уочава строфе и стихове у лирској пјесми,

 

ü  примјеном свих правила изражајног читања рецитује стихове научене напамет,

ü  самостално уочава пјесничке слике и даје им адекватне поднаслове,

ü  уочава и одређује риму у пјесми,

ü  уочава адекватна понављања и на основу њих одређује ритам у пјесми,

ü  уочава промјене ритма и интерпретира шта је све пјесник тиме постигао,

ü  уочава поређења и персонификације, објашњава улогу ових пјесничких елемената,

ü  реалтивно самостално уочава мисли и идеје у „дубоким“ слојевима лирске пјеме,

ü  Зна да лирска пјесма не говори искључиво о приказаним мотивима, него да су то мотиви само пјеснички алат да прикаже своје мисли и идеје о животу, љубави и сл.,

ü  Самостално уочава музикалност у пјесми и у складу са тим интерпретира поједине дијелове пјесме,

ü  зна да лирску пјесму никада не можемо препричати,

ü  релативно самостално анализира симболику у лирским пјесмама,

ü  познаје појмове лирска пјесма, писац, текст у стиху и пјесник,

ЧИТАЊЕ

СТАНДАРД:

Правилно чита различите врсте текстова. Читање прилагођава структури и емоционалности. Употребљава све елементе изражајног читања. Успјешно користи паузу у набрајању.

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  чита без већег напора краће текстове и пјесмице,

ü  само повремена употреба правила о изражајном читању,

ü  читање је брзо и нејасно, брзоплето,

ü  често потребно више вјежбе како би се поправла структура изражајности,

добар (3)

ü  Уз већу помоћ наставника прилагођава боју гласа и емоционалност датом тексту,

 

ü  видљива је пауза на крају реченица или пјесничких цјелина,

ü  слабије изражена способност уочавања реченичних пауза,

ü  понекад брза у читању,

ü  Правилно употребљава паузу у набрајању,

врло добар (4)

ü  често прилагођава боју гласа структури текста који чита,

 

ü  изражена је емоционалност у читању,

ü  дикција и интонација ријечи и реченица претежно је правилна,

ü  лијепо и изражајно чита различите реченице по значењу у тексту,

ü  правилна употреба пауза у читању стихова и пјесничких цјелина,

ü  повремено истиче и дијалошке дијелове у тексту,

ü  адекватна боја гласа у већини случајева,

одличан (5)

ü  увијек прилагођава боју гласа структури текста који чита,

 

ü  изражена је емоционалност у читању,

ü  увијек је правилна дикција и интонација ријечи и реченица,

ü  лијепо и изражајно чита различите реченице по значењу у тексту,

ü  правилна употреба пауза у читању стихова и пјесничких цјелина,

ü  истиче дијалошке дијелове у тексту,

ü  адекватна боја гласа,

СТАНДАРД:

Брзина читања наглас (број прочитаних ријечи у једној минути) креће се у просјеку од 0-38 за исподпросјечне, 39-67 просјечан и 68 и даље изнадпросјечан.

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  чита од 15 до 38 ријечи у минути,

добар (3)

ü  чита од 39 до 55 ријечи у минути,

врло добар (4)

ü  чита од 56 до 67 ријечи у минути

одличан (5)

ü  чита преко 68 ријечи у минути

СТАНДАРД:

Бруто брзина читања у себи (број прочитаних ријечи у себу у једној минути) креће се у просјеку од 0-52 исподпросјечан, 53-129 просјечан и 130 и више изнадпросјечан.

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  чита од 20 до 52 ријечи у минути,

добар (3)

ü  чита од 52 до 80 ријечи у минути,

врло добар (4)

ü  чита од 81 до 100 ријечи у минути

одличан (5)

ü  чита преко 100  ријечи у минути

СТАНДАРД:

Ефективна брзина читања (разумијевање прочитаног текста) је у сразмјери од 0-20 исподпросјечан, 21-91 просјечан и 92 и више изнадпросјечан.

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  од 0 до 20

добар (3)

ü  од 21 до 50

врло добар (4)

ü  од 51 до 80

одличан (5)

ü  преко 80

СТАНДАРД:

Успјешно одређује изговорне цјелине и исте чита у складу с обиљеженим изговорним цјелинама,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  не обиљежава изговорнр цјелине, али их чита, повремено с грешкама због брзоплетости или непажње,

добар (3)

ü  теже одређује и обиљежава изговорне цјелине,

ü  чита их прилично тачно,

врло добар (4)

ü  релативно самостално, уз минималну помоћ учитеља одређује изговорне цјелине и чита их потпуно тачно,

одличан (5)

ü  самостално одређује изговорне цјелине и чита их тачно и изражајно,

 

СТАНДАРД:

Чита дијалог са адекватним уживљавањем у структуру лика,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  чита дијалог, без уживљавања,

ü  теже прати читање текста осталих ликова,

ü  читање је монотоно.

добар (3)

ü  чита и прати дијалог, али се не уживљава довољно  у структуру и психологију лика,

 

ü  на појединим мјестима читање је монотоно и тешко,

врло добар (4)

ü  прати дијалог,

 

ü  ућивљава се у структуру и психологију лика,

ü  читање је тачно и изражајно, док има мањих проблема са осталим елементима глуме, узвици, чуђење, мимика и гестови,

одличан (5)

ü  читање је тачно и изражајно, дијете је у потпуности уживљено у улогу коју чита,

 

ü  мимика и гестикулација је присутна као и остали елементи глуме,

СТАНДАРД:

Рјешава задатке у читању у складу са постављеним задацима,

Оцјена

Елементи процјењивања

довољан (2)

ü  рјешава задатке са једноставнијим захтјевима,

добар (3)

ü  рјешава већину задатака уз већу помоћ другова или учитеља,

врло добар (4)

ü  рјешава скоро све задатке, али је повремено потребна помоћ учитеља,

одличан (5)

ü  самостално рјешава све постављене задатке,

КУЛТУРА ИЗРАЖАВАЊА

СТАНДАРД:

Усмено и писмено/писано препричава, прича или описује са или без помоћи плана
Критеријум: САДРЖАЈ ПИСАНОГ САСТАВА
Елементи процјењивања/компонента:

ЈАСНОЋА САСТАВА

Број бодова

Садржаји у раду су сасвим нејасни и логички неповезани,

1

У одређеним дијеловима рада се уочава довољан степен јасности, али садржај још увијек није довољно јасан,

2

Већи дио текста је јасан

3

Текст је јасан, али још увијек има реченица или двије које се не уклапају у садржај,

4

Садржај је употпуности јасан.

5

Елементи процјењивања/компонента:

САЖЕТОСТ

Број бодова

Садржај се стално понавља. Једна реченица или дио текста је написан неколико пута узастопно,

1

У већем дијелу текста се понављају садржаји, али су дјелимично заступљени и други садржаји састава,

2

Већи дио текста је сажет и нема пуно понављања мисли,

3

Текст јесажет, али још увијек има реченица или двије које су поновљене,

4

Садржај је употпуности сажет.

5

Елементи процјењивања/компонента:

ЗАНИМЉИВОСТ

Број бодова

Садржај цијелог текста је незанимљив,

1

Дјелимично занимљиви садржаји. Нпр. само је увод занимљив,

2

Већи дио садржаја је занимљив,

3

Садржај је у цјелости занимљив, али није добро одабран и представљен почетак или завршни дио рада,

4

Садржај је у цијелом раду занимљив.

5

Критеријум: КОМПОЗИЦИЈА ПИСАНОГ САСТАВА
Елементи процјењивања/компонента:

ДИЈЕЛОВИ ТЕКСТА

Број бодова

Уочава се само увод, док остали дијечлови текста нису означени

1

Уочава се увод и главни дио састава

2

Уочава се и увод и главни и завршни дио текста

3

Уочавају се главни дијелови текста, али је главни дио приказан у два до три пасуса,

4

Уочавају се главни дијелови текста. Главни дио састава приказан је у адекватном броју пасуса-дијелова,

5

Елементи процјењивања/компонента:

ПОВЕЗАНОСТ МИСЛИ

Број бодова

Неколико реченица је међусобно повезано, док се не уочава повезаност у већем дијелу текста,

1

Половина реченица је међусобно повезана,

2

Већина реченица је међусобно повезана, види се повезаност и између уводног и главног дијела,

3

Постоји повезаност међу свим реченицама и дијеловима састава, али није дат адекват завршетак у облику мисли или идеје водиље која сажето резимира цјелокупан рад,

4

Постоји повезаност између свих дијелова текста. Крај саства представља краћи резиме рада,

5

Елементи процјењивања/компонента:

ЗАСТУПЉЕНОСТ ДАТОГ ПЛАНА

Број бодова

Није заступљен дати план,

1

Заступљена два дијела плана,

2

Заступљена три дијела плана,

3

Заступљена четири дијела плана,

4

План састава је употпуности заступљен,

5

Елементи процјењивања/компонента:

БРОЈ ПРОШИРЕНИХ РЕЧЕНИЦА

Број бодова

Нема проширених реченица

1

Постоји двије проширене реченице

2

Три проширене реченице

3

Више прооширених и јасно стилски обликованих реченица у саставу,

4

Цјелокупан рад је написан јасним, међусобно повезаним и проширеним реченицама,

5

Критеријум: СТИЛ
Елементи процјењивања/компонента:

СТРУКТУРА РЕЧЕНИЦЕ

Број бодова

Већину реченица треба престилизовати

1

Три до четири реченице које треба престилизовати

2

Двије реченице које треба престилизовати

3

Само једна реченица коју треба престилизовати

4

Нема таквих реченица које треба престилизовати. Стилски је све исправно написано.

5

Елементи процјењивања/компонента:

ПОЧЕТАК НОВИХ РЕЧЕНИЦА

Број бодова

Већина реченица почиње на исти начин (нпр: И онда… И онда…, Када… Када… итд)

0

Неколико реченица почиње на исти начин, или је претјерана употреба везника на почетку реченице (И онда… А… Али…. и сл)

3

Свака наредна реченица почиње адекватно и стилски прихватљиво без претјеране употребе везника и истик ријечи (нпр. Када… Када… И онда… И онда…)

5

Елементи процјењивања/компонента:

НЕПРАВИЛНА УПОТРЕБА РИЈЕЧИ

Број бодова

Има доста ријечи које су неправилно написане,  (бијо, оће, кои, дјете и сл)

0

Има неколико таквих ријечи у саставу,

3

Нема таквих ријечи у саставу,

5

Критеријум: ФЛУЕНТНОСТ РИЈЕЧИ
Елементи процјењивања/компонента:

УПОТРЕБА ГЛАГОЛА И ПРИДЈЕВА

Број бодова

до 5 ријечи

0

5 до 10 ријечи

1

10 до 15 ријечи

2

15 до 20 ријечи

3

20 и више глагола и придјева у саставу

4

Критеријум: ГРАМАТИКА И ПРАВОПИС
Елементи процјењивања/компонента:

ГРАМАТИЧКО-ПРАВОПИСНЕ ГРЕШКЕ

Број бодова

15 и више граматичко-правописних грешака,

0

од 10 до 14 граматичко-правописних грешака,

1

од 6 до 10 граматичко правописних грешака,

2

од 4 до 6 граматичко-правописних грешака,

3

до 4 граматичко-правописне грешке

4

Критеријум: ВАЊСКИ ИЗГЛЕД
Елементи процјењивања/компонента:

УРЕДНОСТ, ЧИТЉИВОСТ И ПРЕГЛЕДНОСТ

Број бодова

Не задовољава

0

Задовољавајући

1

Добар

2

Одличан

3

Изнадпросјечан

4

Критеријум: ОСТАЛИ КРИТЕРИЈУМИ
Елементи процјењивања/компонента:

ЗАСТУПЉЕНОСТ ПИТАЊА ЗА ИЗВЈЕШТАВАЊЕ

Број бодова

Нису заступљена дата питања,

0

Заступљена два питања,

1

Заступљена три питања,

2

Заступљена четири питања,

3

Питања су у потпуности заступљена,

4

Елементи процјењивања/компонента:

ЕЛЕМЕНТИ ПРОШИРИВАЊА ПРИЧЕ

Број бодова

Прича није проширена,

0

Прича је неадекватно проширене, али постоји назнаке да је ученик покушавао,

1

прича је проширена само у неким сегментима. На примјер покушај да се прошири новим ликоваима, али је то учињено само набрајањем без адекватне нове улоге лика који би требао имати у саставу,

2

Адекватно прошитрена прича у једном њеном дијелу,

3

Успјешно проширена прича у неколико сегмената (ликовима, новим ситуацијама, обртима или дешавањима) тако да основна прича не губи свој смисао.

4

Напомене: Дати критеријуми се одабиру у зависности од врсте и структуре писаних састава и могу да се дају у блажем или захтјевнијем облику.

На примјер: Ако је у питању Препричавање с проширивањем приче уз помоћ датог плана тада нећемо узимати за критеријум број нових ријечи, јер у таквим саставима бића мање придјева тако да се тај критеријум мора прилагодити. За овај састав не користимо критеријум: Заступљеност датих питања за извјештавање, јер тих питања неће ни бити, али зато треба да користимо, између осталих критеријума посебан критеријум који је прилахођен за ову врсту писаног израђавања, а то је: Проширеност дате приче.

За описивање, веома важан критеријум јесте флуентност ријечи. Исти критеријум никако не можемо да користимо код процјењивања извјештаја.

Оцјену изводимо на основу формуле ОББ*5/УББ, с тим да се за оцјену одличан 5 помјера до 89% успјешности.

Овдје ми нешто напиши